Сравнительный анализ украино-кипрской конвенции об избежании двойного налогообложения
Конвенція між Урядом України і Урядом Республіки Кіпр про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи стала однією з найбільш популярних тем для коментарів різноманітних експертів. Однак в пресі досі відсутній системний аналіз документу, рівно як і його впливу на суспільні відносини в цілому. Пропонуємо увазі читача системний порівняльний аналіз укладеного міжнародного договору.
1. Постійне представництво
Визначення постійного представництва було уніфіковано із визначенням постійного представництва, що наведено в Модельній податковій конвенції Організації економічного співробітництва та розвитку (Model Tax Convention on Income and on Capital).
Як наслідок, усунуто не типовий підхід до регулювання таких відносин, що був закріплений в Угоді між Урядом Союзу Радянських Соціалістичних Республік та Урядом Республіки Кіпр про уникнення подвійного оподаткування доходів та майна від 29.10.1982р. (надалі — Конвенція СРСРvs.Кіпр) в частині, що не вважалась постійним представництвом діяльність:
- із закупки та зберігання товару на складі, включаючи здійснення складських операцій та поставку товарів.
- укладення угод від імені нерезидента на підставі довіреності через агента чи іншого представника, якщо така діяльність не є для такого агента звичайною професійною діяльністю;
У зв’язку з вище вказаним, наявність складу не буде підпадати під постійне представництво тільки у випадках, якщо він використовується лише з метою зберігання, демонстрації або доставки товарів, та/або якщо складування товару здійснюється виключно з метою переробки його іншим підприємством.
2. Доходи від міжнародних перевезень
Дохід від міжнародних перевезень оподатковується за місцем резидентства.
Конвенція модернізувала підхід до визначення поняття доходу від міжнародних перевезень в порівнянні з Конвенцією СРСРvs.Кіпр, зокрема було уточнено, що як дохід від експлуатації морських та повітряних суден в міжнародному транспорту розглядається і прибуток від використання, утримання або здавання в оренду контейнерів (в тому числі трейлерів, барж і супутнього устаткування для транспортування контейнерів).
3. Дивіденди
Загальним правилом дивіденди оподатковуються в країні одержувача.
Водночас конвенція надала можливість оподатковувати дивіденди в країні - джерела виплати (тобто податок на репатріацію буде утримуватися у державі, в якій вони виникають,) за наступними ставками:
- 5%, якщо фактичний (бенефіціарний) власник володіє щонайменше 20% капіталу компанії (І) або інвестував в придбання акцій чи інших прав компанії суму не менше еквіваленту 100 000 євро (ІІ);
- 15% в усіх інших випадках.
Для застосування зниженої ставки податку на репатріацію обидві умови є взаємозамінними. Водночас практика спорів з податковими органами України дає підстави для висновку, що ймовірність ризику тлумачення з боку податкових органів можливості застосування зниженої ставки при інвестуванні лише у випадку, якщо інвестиція була здійснена таким резидентом Кіпру шляхом в придбання акцій чи інших прав безпосередньо у самої компанії,
4. Проценти
Загальним правилом проценти оподатковуються в країні одержувача.
Водночас конвенція надала можливість оподатковувати проценти в країні - джерела виплати (у державі, у якій вони виникають) за ставкою 2%.
Однак така ставка застосовується лише у випадку її узгодження компетентними органами договірних держав. На практиці вказане узгодження найчастіше здійснюється шляхом прийняття відповідного протоколу до Конвенції.
Також стаття містить застереження про звільнення від оподаткування процентів:
- одержувачем яких являється уряд договірної держави, їх територіально-адміністративні одиниці чи будь-якому агентству через, які вони діють;
- що сплачуються за позиками, що надані, гарантованими чи застраховані державою чи від її імені уповноваженим органом.
Конвенція містить застереження, що у випадку, коли фактична виплата відсотків перевищує попередньо погоджену між сторонами суму, сума такого перевищення оподатковується на загальних підставах.
5. Роялті
За загальним правилом проценти оподатковуються в країні одержувача.
Водночас конвенція надала можливість оподатковувати проценти в країні — джерела виплати. У такому разі будуть застосовуватися наступні ставки податку:
А) 5%, якщо роялті сплачуються за ліцензійними договорами, предметом яких є:
- авторське право на наукову роботу,
- будь-який патент,
- торгова марка,
- секретна формула,
- процес або інформація щодо промислового, комерційного або наукового досвіду;
Б) 10% в інших випадках.
Знижена ставка (5%) застосовується лише у випадку її узгодження компетентними органами, що може бути здійснено шляхом укладення додаткового протоколу до Конвенції.
Варто звернути увагу, що у випадку, коли витрати по роялті несе представництво, то вважається, що роялті виникає в державі, де розташовано постійне представництво.
Конвенція містить застереження, що у випадку, коли фактична виплата роялті перевищує попередньо погоджену між сторонами суму, сума такого перевищення оподатковується на загальних підставах.
6. Дохід від майна
Доходи від нерухомого майна, в тому числі від його відчуження, оподатковуються за місцезнаходження майна.
Доходи від відчуження рухомого майна, окрім рухомого майна постійного представництва, оподатковуються в країні, резидентом якої є власник.
Доходи від відчуження рухомого майна, що формує частину майна постійного представництва, оподатковуються в країні, місцезнаходження постійного представництва.
Новелою Конвенції у порівнянні з Конвенцією СРСРvs.Кіпр є використання концепції фактичного (беніфіціарного) власника доходів, тим самим Конвенцію було узгоджено не лише як положенням Модельної конвенції ОЕСР, але й і з положеннями Податкового кодексу України (ст.103 ПК України).
Право на застосування знижених ставок податку надається лише тим одержувачам дивідендів, відсотків та роялті, які є їх фактичними власниками. Варто відзначити, що Конвенція не надає визначення поняття «фактичного» власника, у зв’язку з чим на практиці з метою розуміння сутності даного поняття варто звертатись до тлумачень Модельної конвенції ОЕСР.
Вита Форсюк, юрист ЮК Jurimex